Misleidende reclame door alleen positieve reviews te plaatsen

Na een slechte ervaring met een Amsterdamse winkel schreef de ontevreden klant een negatieve review op de website. Kort daarna was deze verwijderd. Toen bleek haar dat er op die website 249 alleen positieve reacties stonden. Omdat de klant vermoedde dat al die reviews verzonnen waren, stapte zij naar de Stichting Reclame Code.

De voorzitter van de Reclame Code Commissie oordeelde dat er sprake is van misleiding van de consument; de adverteerder kon namelijk niet aannemelijk maken dat de ‘referenties’ op de website daadwerkelijk van consumenten afkomstig waren.

Daarnaast werd gesteld dat adverteerder de “hoogste” of “beste” prijs biedt. Het is volgens de voorzitter bovendien niet aannemelijk dat een overdreven mededeling als “Goudaankoop is wel de beste en eerlijkste van allemaal!” van een consument afkomstig zou zijn.

De voorzitter van de commissie oordeelt dat de adverteerder in strijd met artikel 7 NRC (Nederlandse Reclame Code) heeft gehandeld.

Artikel 7 luidt als volgt:

“Reclame mag niet oneerlijk zijn. Reclame is oneerlijk wanneer zij in strijd is met de vereisten van professionele toewijding en het economische gedrag van de gemiddelde consument die zij bereikt of op wie zij gericht is met betrekking tot het product wezenlijk verstoort of kan verstoren. Misleidende reclame en agressieve reclame zijn in ieder geval oneerlijk.”

Share on LinkedInShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone